برگزاری سومین کنگره بین المللی مدیریت درمان مصدومان سوانح ترافیکی (تازه های تروما)
سومین کنگره بین المللی مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی (تازه های تروما) با هدف تبادل دانش، تجربیات و بررسی جدیدترین تحقیقات و دستاوردها در زمینه مدیریت و درمان بیماران ترومایی درتاریخ 8 لغایت 10 اسفند 1403 در سالن بین المللی همایش های رازی توسط مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید.

سومین کنگره بین المللی مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی (تازه های تروما) با هدف تبادل دانش، تجربیات و بررسی جدیدترین تحقیقات و دستاوردها در زمینه مدیریت و درمان بیماران ترومایی درتاریخ 8 لغایت 10 اسفند 1403 در سالن بین المللی همایش های رازی توسط مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید.
پیشنهاد وزیر بهداشت برای ایجاد ایستگاههای ایمنی بینراهی/ چهار توصیه ظفرقندی برای کاهش تصادفات
وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد ایستگاههای ایمنی بینراهی بر ضرورت اقدامات عملی و سیاستگذاریهای هدفمند برای کاهش تصادفات تأکید کرد و گفت: ایمنی جادهها، اصلاح نقاط حادثهخیز، استانداردسازی وسایل نقلیه و رعایت اصول ایمنی خودروها نیز از جمله اقدامات مهم در کاهش تصادفات محسوب میشود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد رضا ظفرقندی در پنل مداخلات مؤثر در کاهش تصادفات در سومین کنگره بین المللی مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی با حضور روسای سازمان نظام پزشکی و اورژانس، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با طرح این پرسش که «جان انسان چقدر ارزش دارد؟ عنوان کرد: هدف از این گردهمایی، یافتن راهکارهایی برای نجات حتی یک نفر است.
وزیر بهداشت افزود: در بسیاری از کشورها، طرحهای کلان تحقیقاتی اجرا میشود تا میزان مرگومیر ناشی از تصادفات به صفر برسد. ما نیز در این پنل تلاش میکنیم تا هر مدیر در حوزه فعالیت خود، نقشی در کاهش تلفات جادهای ایفا کند.
وی با اشاره به نقش خطای انسانی در تصادفات، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد مرگومیرهای ناشی از تصادفات جادهای به دلیل اشتباهات رانندگان است که این امر نیازمند فرهنگسازی و آموزش مستمر است. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که این آمار کاهش یابد و جان هموطنانمان حفظ شود.
ظفرقندی افزود: یکی از مؤثرترین اقدامات، اصلاح نقاط حادثهخیز از طریق تبدیل تقاطعها به میدان و دوربرگردان بوده که منجر به کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تصادفات در این مناطق شده است. همچنین، استفاده از فناوریهای کنترل پایداری وسیله نقلیه، آمار تصادفات را تا ۹ درصد کاهش داده است.
ظفرقندی با تأکید بر اینکه موتورسواران بیشترین میزان تروما و مرگومیر ناشی از تصادفات را دارند، گفت: در حال حاضر، ۹۷.۵ درصد سرنشینان موتورسیکلت در محورهای درونشهری از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند. اگر بتوان این میزان را به ۴۹ درصد کاهش داد، میتوان از ۱۶.۷۴ درصد مرگهای منتسب به این عامل در مردان و ۱۴.۶۹ درصد در زنان جلوگیری کرد.
وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت اجرای قوانین بازدارنده تأکید کرد و گفت: براساس پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، افزایش جریمههای سنگین برای رانندگان متخلف، کنترل عواملی مانند خوابآلودگی، مصرف الکل و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی از راهکارهای مؤثر در کاهش تصادفات است.
ظفرقندی افزود: علاوه بر این، ایمنی جادهها، اصلاح نقاط حادثهخیز، استانداردسازی وسایل نقلیه و رعایت اصول ایمنی خودروها نیز از جمله اقدامات مهم در کاهش تصادفات محسوب میشود.
وزیر بهداشت در ادامه بر اهمیت مراقبتهای پس از تصادف و مدیریت تروما تأکید کرد و گفت: بهبود خدمات اورژانس و آمادگی مراکز درمانی برای رسیدگی سریع به مصدومان، نقشی اساسی در کاهش تلفات ناشی از سوانح جادهای دارد. ما در وزارت بهداشت تلاش میکنیم تا این وظایف را با مدیریت منظم بهدرستی انجام دهیم.
ظفرقندی، همگان را به رعایت مسئولیت اجتماعی در قبال ایمنی جادهها دعوت کرد و افزود: هر یک از ما باید با دلسوزی به دیگران توصیه کنیم که جان عزیزانشان را به خطر نیندازند. اگر همه دست به دست هم دهیم، پویش نه به تصادف نتایج قابلتوجهی خواهد داشت.
معاون وزارت بهداشت: آمار تصادفات در ایران همسطح تلفات یک جنگ است
معاون وزارت بهداشت، با انتقاد از روند افزایشی تصادفات جادهای، خواستار اجرای قوانین بازدارنده، افزایش جریمهها و برخورد جدی با متخلفین، بهویژه مسئولین خاطی شد و گفت: سالانه 20 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و این بحران، همسطح با تلفات یک جنگ است.
دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پنل تخصصی سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین همزمان با برپایی پویش (نه به تصادفات) بر ضرورت اجرای قوانین سختگیرانهتر در رانندگی تاکید کرد و گفت: فرهنگ رانندگی بالا، نتیجه قوانین بازدارنده و اعمال جریمههای سنگین است، نه صرفاً آگاهی اجتماعی.
رئیسی به تجربه کشورهای توسعهیافته اشاره کرد و افزود: در کشورهای دیگر، اگر یک مسئول تخلف کند، نهتنها جریمه میشود، بلکه میزان جریمه او چند برابر افراد عادی است و تخلفش رسانهای میشود.
وی بر این موضوع تأکید کرد که در ایران نیز باید این روند اجرا شود و مسئولین خاطی نهتنها از تخفیف برخوردار نباشند، بلکه جریمههای سنگینتر برایشان اعمال شود تا الگوی دیگران باشند.
آمار تکاندهنده تصادفات؛ سالانه 20 هزار کشته و 800 هزار مصدوم
معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمار تکاندهنده تصادفات جادهای در کشور گفت: هر سال 20 هزار نفر در تصادفات کشته میشوند، که این همسطح با یک جنگ تمامعیار است.
رئیسی ادامه داد: 800 هزار نفر نیز در تصادفات دچار مصدومیت میشوند که بسیاری از آنها دچار آسیبهای جدی و دائمی مانند قطع نخاع، فلجشدگی و از کار افتادگی میشوند.
وی با بیان اینکه این افراد پس از تصادف به افراد سربار جامعه تبدیل میشوند، گفت: بسیاری از این مصدومین آرزو میکنند که ای کاش زنده نمیماندند، زیرا زندگی آنها و خانوادههایشان برای همیشه تحت تأثیر قرار میگیرد.
ضرورت توجه ویژه به اورژانس و امدادرسانی جادهای
رئیسی با اشاره به نقش حیاتی اورژانس در نجات جان مصدومان تصادفات، تأکید کرد: حدود 50 درصد از فوتیها در محل تصادف رخ میدهد، 20 درصد در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست میدهند و 30 درصد نیز پس از انتقال به بیمارستان و عدم موفقیت احیا، فوت میکنند.
وی خواستار تجهیز بیشتر اورژانس کشور، افزایش تعداد آمبولانسها و بهبود امکانات بیمارستانی شد و تأکید کرد که این بخش مهمی از مدیریت بحران تصادفات است که نباید نادیده گرفته شود.
تأکید بر نقش فرهنگسازی و مطالبهگری
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نیمی از تصادفات به خطای انسانی و ضعف فرهنگ رانندگی مربوط میشود، بر ضرورت فرهنگسازی گسترده و اجرای پویشهای آگاهیبخش تأکید کرد.
رئیسی گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور، موظف است نسبت به این بحران هشدار داده و از تمام دستگاههای اجرایی مطالبهگری کند.
وی همچنین ورود رئیسجمهور و اعضای کابینه به این موضوع را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه شخص رئیسجمهور و وزرا به این مسئله ورود کردهاند و باید از این فرصت برای اصلاح ساختارهای جادهای، بهبود وضعیت خودروها و اجرای قوانین بازدارنده استفاده کرد.
رئیسی در تشریح جمع بندی نهایی خاطرنشان کرد: افزایش جریمههای رانندگی و اجرای قوانین سختگیرانه برای همه، بهویژه مسئولان خاطی، بهبود وضعیت اورژانس جادهای و افزایش تعداد آمبولانسهای مجهز، اصلاح زیرساختهای جادهای و ایمنسازی مسیرهای حادثهخیز، بهبود کیفیت خودروهای داخلی و افزایش استانداردهای ایمنی و فرهنگسازی گسترده برای افزایش آگاهی رانندگان و کاهش خطای انسانی ضروری و باید انجام شود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرای این راهکارها، تصادفات جادهای به میزان قابلتوجهی کاهش یابد و جان هزاران ایرانی نجات پیدا کند.
پیشنهادات رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کاهش تلفات در تصادفات
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه بیش از 25 نهاد اجرایی و وزارتخانه در پویش (نه به تصادفات) مشارکت دارند، به ارائه چند پیشنهاد برای کاهش تلفات در تصادفات در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین پرداخت.
دکتر نادر توکلی در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین همزمان با برپایی پویش (نه به تصادفات) که با حضور وزیر بهداشت و روسای نظام پزشکی، اورژانس، کمیسیون بهداشت و مسئولین راهنمایی و رانندگی برگزار شد، به تشریح راهکارهای مقابله با تصادفات و کاهش آسیبهای ناشی از آن پرداخت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پنل مداخلات مؤثر در کاهش تصادفات با تأکید بر ضرورت تشدید جرایم رانندگی، گفت: پویش نه به تصادفات با مشارکت بیش از 25 دستگاه اجرایی، نهادها و وزارتخانهها، در راستای فرهنگسازی و پیشگیری از تصادفات در حال انجام است.
توکلی همچنین به ضرورت ارتقای مهارتهای پزشکان اشاره کرد و پیشنهاد داد کرد برای تمدید پروانهها، پزشکان باید دورههای استاندارد و آموزشی را پشت سر بگذارند.
وی در ادامه به تهدیدات مرگ در بیمارستانها، به ویژه برای بیماران آسیبدیده از تصادفات اشاره کرد و بر ضرورت ساماندهی بهتر ورودی اورژانسها و ثبت دقیقتر شدت آسیبها تأکید کرد تا تحلیلهای بهتری از وضعیت بیماران و روند درمانی آنها صورت پذیرد.
ایران به 5 هزار آمبولانس نیاز دارد/کم ایمنترین خودرو کشور از دیدگاه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش دوباره تلفات جادهای، نسبت به کمبود 5 هزار آمبولانس، فرسودگی ناوگان اورژانس و رشد تصادفات ناشی از خودروهای شوتی هشدار داد و گفت: بیش از 50 درصد از مشکلات تصادفات به فرهنگ رانندگی پایین باز میگردد و باید اقدامات جدی برای بهبود ایمنی خودروها، جادهها و ارتقای آموزش رانندگی صورت پذیرد.
دکتر حسینعلی شهریاری در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین همزمان با برپایی پویش (نه به تصادفات) که با حضور وزیر بهداشت و روسای نظام پزشکی، اورژانس، و مسئولین راهنمایی و رانندگی برگزار شد، به مشکلات اورژانس و کمبود آمبولانس در کشور پرداخت.
شهریاری با تأکید بر بحران خدمات اورژانس کشور، اعلام کرد: 6 درصد از تلفات جادهای به دلیل تأخیر در انتقال مصدومان از محل حادثه به بیمارستان رخ میدهد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سه هزار آمبولانس کشور فرسودهاند، خواستار تأمین 5 هزار آمبولانس جدید شد.
وی همچنین به محدودیتهای مالی در تأمین تجهیزات اورژانسی اشاره کرد و گفت: سالهای گذشته از محل عوارض ورود خودروهای خارجی برای خرید آمبولانس استفاده میشد، اما اکنون که واردات خودرو محدود شده، بودجه مشخصی برای این بخش وجود ندارد.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره افزایش خودروهای شوتی و تأثیر آن بر تصادفات جادهای هشدار داد و گفت: قبلاً این خودروها در سیستان و بلوچستان برای قاچاق سوخت فعالیت میکردند، اما اکنون در استانهای گلستان، هرمزگان، کرمان و حتی استانهای شمالی نیز دیده میشوند.
وی افزود: این خودروها با سرعت بالا و رانندگی خطرناک، هم برای دیگر رانندگان و هم برای مأموران پلیس تهدید جانی ایجاد میکنند. تاکنون چندین مأمور پلیس راهور در استان سیستان و بلوچستان بر اثر برخورد با خودروهای قاچاقچیان جان باختهاند.
شهریاری با انتقاد از کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی، گفت: پراید یکی از خودروهایی است که در تصادفات شدید، شانس زنده ماندن سرنشینان آن بسیار کم است. این خودرو بدون برخورد شدید هم ایمنی پایینی دارد و در جادهها با کوچکترین تصادف، خسارات جبرانناپذیری ایجاد میکند.
وی همچنین به وضعیت جادههای حادثهخیز اشاره کرد و گفت: مجلس طی سالهای اخیر بودجهای را برای اصلاح نقاط پرخطر جادهای اختصاص داده است، اما همچنان بسیاری از مسیرها ایمنسازی نشدهاند.
شهریاری فرهنگ رانندگی پایین را یکی از اصلیترین عوامل تصادفات دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از رانندگان هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند که این موضوع یکی از دلایل مهم تصادفات است. پلیس راهور برخوردهایی انجام داده، اما هنوز این معضل کنترل نشده است.
وی از رسانه ملی و نهادهای آموزشی خواست تا آموزشهای رانندگی را افزایش دهند و طرحهایی مانند «همیار پلیس» را تقویت کنند تا سطح آگاهی عمومی در مورد رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی افزایش یابد.
شهریاری با تأکید بر اینکه تلفات جادهای نیازمند مدیریت جامع و چندجانبه است، خواستار اجرای راهکارهایی از جمله تأمین آمبولانسهای جدید و نوسازی ناوگان اورژانس کشور، اصلاح نقاط حادثهخیز و بهبود زیرساختهای جادهای، تقویت نظارت بر خودروهای شوتی و برخورد با متخلفان، ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و افزایش استانداردهای ایمنی، اجرای قوانین سختگیرانهتر در مورد استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و افزایش آموزشهای فرهنگی برای بهبود فرهنگ رانندگی در کشور شد.
وی تأکید کرد که مجلس آمادگی دارد برای حل این معضلات بودجه لازم را تأمین کند و با همکاری دولت، پلیس راهور و نهادهای مربوطه، میزان تلفات جادهای را کاهش دهد.
ضرورت تغییر در نظام صدور گواهینامه رانندگی برای کاهش تلفات در تصادفات
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در کنگره مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به ضرورت تغییر در نظام صدور گواهینامه رانندگی برای کاهش تلفات در تصادفات تاکید کرد.
دکتر محمد رئیسزاده در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین همزمان با برپایی پویش (نه به تصادفات) که با حضور وزیر بهداشت و روسای اورژانس، کمیسیون بهداشت و مسئولین راهنمایی و رانندگی برگزار شد، با تأکید بر ضرروت اصلاح نظام صدور گواهینامه رانندگی و ارتقای آموزشهای پزشکی برای مقابله با حوادث عنوان کرد: صرفاً معاینات عمومی برای صدور گواهینامه کافی نیست.
وی ادامه داد: براین اساس باید شرایط جسمی و روانی هر فرد بهصورت دقیق بررسی شود. بهعنوان مثال، فردی که مشکلات مغزی، قند خون یا اختلالات منتال دارد، نباید مانند سایرین گواهینامه دریافت کند. همچنین، محدودیتهای رانندگی بر اساس شرایط فردی تعیین شود، مثلاً برخی افراد تنها مجاز به رانندگی چند ساعت در روز باشند.
رئیس زاده به ضرورت مداخله فعال در مدیریت نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: رویکرد صرفاً هشدار دهنده و منفعل در مدیریت نیروی انسانی کافی نیست، بلکه باید اقدامات فعال و پیشگیرانه در این حوزه صورت پذیرد.
وی با تاکید بر ضرورت آموزشهای تخصصی برای کادر درمان در برخورد با حوادث و همچنین با اشاره به آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات، غرقشدگی، خفگی، مسمومیت، سوختگی، سقوط از ارتفاع و حوادث کاری (حدود 35 هزار مورد در سال)، بر اهمیت توانمندسازی کادر درمان در این زمینه تأکید کرد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه پیشنهاد کرد که همه فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی، از جمله پزشکان عمومی، پرستاران و جراحان، ملزم به گذراندن دورههای آموزشی مانند "ATS" شوند تا مهارتهای لازم برای برخورد با سوانح و حوادث را کسب کنند. این امر میتواند به ارتقای کیفیت خدمات درمانی و کاهش تلفات ناشی از حوادث کمک کند.
رئیسزاده بر ایجاد یک نظام پزشکی و رانندگی کارآمدتر و تخصصیتر تأکید کرد تا بتواند با توجه به شرایط کشور، نقش موثرتری در کاهش آسیبها و تلفات ایفا کند.
کامنت